Fasa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan
/
Mencungkil
Idea
(3 minit
)
|
Bahan maujud
( pisang)
Rujuk Lampiran 1
|
1.
Guru
menunjukkan sesikat pisang.
2.
Guru membimbing murid menceritakan tentang pisang.
3.
Guru membimbing murid menjawab soalan.
“ Pisang berkaitan dengan mana satu negeri di Malaysia?”
4.
Guru memperkenalkan tajuk pelajaran hari ini.
|
1.
Murid
memerhatikan pisang .
2.
Murid
memberi respon.
3.
Murid menjawab soalan guru.
( Jawapan murid:
Sabah)
|
Strategi/ Teknik: Penyoalan seluruh kelas
Bahan:
Pisang
|
Langkah 1
(8minit)
|
Petikan
(rujuk Lampiran 2)
|
1.
Guru memaparkan petikan dengan menggunakan
persembahan elektronik.
(rujuk Lampiran 2)
2.
Guru memperkenalkan perkataan yang sukar bagi
pelajar.
(rujuk Lampiran 3)
3.
Guru memaparkan peta Asia dan menunjukkan kedudukan Sabah.
4.
Guru memberi soalan berdasarkan petikan untuk
menguji kefahaman murid.
(rujuk petikan 4)
|
1.
Murid membaca petikan dengan sebutan intonasi
yang betul dan lancar.
2.
Murid membaca perkataan yang sukar serta
maksudnya.
3.
Murid menjawab soalan secara sukarela.
|
Nilai-murni:
Berani mencuba
Sumber:
Laptop, LCD
Projektor.
|
Langkah 2
( 10minit)
|
Bahan-bahan
(rujuk Lampiran 5)
|
1.
Guru membahagikan murid dalam enam kumpulan.
2.
Guru membekalkan setiap kumpulan kad manila, hard
board, gunting dan gam kepada setiap kumpulan.
3.
Murid membuat perbincangan, membuat analisis,
mencatat maklumat di atas manila kad dan mengguntingkannya mengikut saiz.
4.
Setiap wakil kumpulan memaparkan hasil kerja
mereka dan memperkenalkan asal usul nama Sabah.
5.
Guru memberi galakkan kepada murid.
|
1. Murid membuat perbincangan.
2. Murid berbincang dan mencatat hasil perbincangan.
3. Wakil kumpulan murid memaparkan hasil kerja dan
memperkenalkan asal usul nama Sabah.
|
Strategi/Teknik/ Model:
Perbincangan dalam kumpulan, kaedah pembentangan .
Kemahiran berfikir:
Mengelaskan dan menganalisis
Nilai murni:
Bekerjasama,
berbangga terhadap sejarah negara kita.
|
Aplikasi Idea
(6 minit)
|
Gambar (rujuk Lampiran 5)
|
1.
Guru
membahagikan murid kepada dua orang dalam satu
kumpulan.
2.
Guru membimbing murid membuat perbandingan
terhadap hasil kerja dalam langkah yang kedua, iaitu dua jenis asal usul nama Sabah.
3.
Murid membaca maklumat dan meneliti gambar yang
terdapat dalam buku Teks dan mencatat hasil perbincangan.
4.
Guru memberi jadual membuat perbandingan kepada
setiap kumpulan.
5.
Guru berbincang dengan murid.
|
1. Murid membuat perbandingan terhadap kedua-dua jenis
asal usul nama Sabah.
2. Murid merujuk gambar dan maklumat untuk membuat
catatan dalam jadual.
3. Murid memberi respon kepada guru.
|
Teori:
Teori
Belajar Konstruktivisme
Kemahiran berfikir:
Menghubung
-kait
Nilai-murni:
Berani mencuba, bekerjasama
Bahan:
Buku Teks, jadual.
|
Refleksi/
Penutup
(3
minit)
|
Rumusan isi pelajaran.
|
1.
Guru
mempersembahkan rumusan sambil meminta murid merumuskan isi pelajaran.
|
1. Murid merumuskan isi pelajaran dengan bantuan guru.
|
Nilai murni:
Berani mencuba
|
Nama: Siah Li Mei No.matrik: D20102044640 EL-J11 Blog ini mengandungi maklumat mengenai mata pelajaran Kajian Tempatan tahun 5 yang saya ajar pada tahun 2011.
12.27.2011
订阅:
博文评论 (Atom)
没有评论:
发表评论