RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAGI
KAJIAN TEMPATAN TAHUN 5
Tarikh : 24 OKTOBER
2011
Hari : Isnin
Masa : 7.30a.m.-8.00a.m.
Kelas : 5B
Bilangan Murid : 47 orang
Tema : 7. Sejarah Negara Kita
Topik : 7.1 Kesultanan Melayu Melaka
Subtopik
: a. Pengasasan Melaka
Hasil
Pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, pelajar dapat :
1. Menguasai
isi kandungan
a)
Menceritakan peristiwa pembukaan Melaka
b)
Menerangkan Parameswara sebagai pengasas
Melaka
c)
Menandakan dan melabelkan perjalanan Parameswara dari Palembang ke
Melaka.
2.
Kaedah/ Strategi/ Model/ Pendekatan / Teori Pembelajaran:
Berpusatkan
guru, murid dan bahan, Kaedah pembentangan, soal jawab, Pendekatan Elektif,
Teori Belajar Konstruktivisme
3.
Penerapan nilai murni
Bekerjasama, berani mencuba, berterima kasih, berbangga terhadap pemimpin Negara kita
Unsur-unsur Patriotisme : Berbangga dengan jasa pemimpin Negara kita.
Bahan, peralatan dan bahan sumber : Laptop, LCD Projektor,
Kemahiran
Berfikir : Menghubungkait.
Kecerdasaan
Pelbagai :
Verbal- linguistik
Pengetahuan Sedia ada :
Murid pernah melawat tempat
bersejarah Melaka.
Kajian
Masa Depan : Murid akan memahami sejarah pembukaan Melaka
dan
pengasas
Melaka.
Fasa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan
/
Mencungkil
Idea
(3 minit
)
|
Gambar
pelanduk dan pokok Melaka
(rujuk
Lampiran 1)
|
1.
Guru
memaparkan gambar.
2.
Guru membimbing murid menjawab soalan
berdasarkan gambar.
a. “
Apakah jenis binatang yang terdapat dalam gambar pertama?”
b.
“Apakah jenis tumbuh-tumbuhan dalam gambar yang kedua?
3.
Guru menerangkan pelanduk merupakan binatang binatang
hutan seperti kancil tetapi lebih besar daripadanya
4.
Guru menjelaskan pokok Melaka besar dan tinggi,
ia dapat mencapai ketinggian antara 10 hingga 18 meter, batangnya bengkok, tangkai
yang pendek, bunganya berwarna kuning hijau dan tempat asal adalah di
Malaysia dan India.
5. Guru memperkenalkan tajuk pelajaran hari ini.
|
1.
Murid
memerhatikan gambar.
2.
Murid
memberi respon.
Gambar 1: pelanduk
Gambar 2: Pokok Melaka
|
Strategi/ Teknik: Penyoalan seluruh kelas
Bahan:
Laptop, LCD Projektor.
|
Langkah 1
(8minit)
|
Video
(rujuk Lampiran 2)
|
1.
Guru memaparkan video berkaitan dengan sejarah penubuhan Melaka dengan menggunakan
persembahan elektronik.
(rujuk Lampiran 2)
2.Guru memperkenalkan perkataan yang sukar bagi
pelajar sambil menceritakan semula sejarah penubuhan Melaka.
(rujuk Lampiran 3)
3.
Guru memberi soalan berdasarkan petikan.
|
1.
Murid menonton tayangan video dengan teliti.
2.
Murid membaca perkataan yang sukar serta
maksudnya dan memahami cerita tentang sejarah penubuhan Melaka.
3.
Murid menjawab soalan secara sukarela.
|
Nilai-murni:
Berani mencuba
Sumber:
Laptop, LCD
Projektor.
|
Langkah 2
( 10minit)
|
Peta
(rujuk Lampiran 5 dan
6)
|
1.
Guru membahagikan murid dalam enam kumpulan.
2.
Guru memberikan peta kepada setiap kumpulan.
(rujuk Lampiran 5)
3.
Guru memberi arahan supaya murid menulis nama
bagi kedudukan Palembang, Temasik, Muar dan Melaka dan menanda perjalanan
Parameswara dari Palembang ke Melaka.
|
1. Murid membuat perbincangan.
2. Murid menulis nama dan menanda perjalanan
Parameswara dari Palembang ke Melaka pada peta tersebut.
Murid menunjukkan peta yang telah siap sambil
membuat penerangan secara ringkas tentang latar belakang Parameswara dan
sejarah penubuhan Melaka.
(rujuk Lampiran 6)
|
Strategi/Teknik/ Model:
Perbincangan dalam kumpulan, kaedah pembentangan .
Kemahiran berfikir:
Mengelaskan
Nilai murni:
Bekerjasama,
berbangga terhadap pemimpin Negara kita.
|
Aplikasi Idea
(6 minit)
|
Gambar (rujuk Lampiran 7)
|
1.
Guru
memaparkan gambar turutan dengan persembahan elektronik.
(rujuk
Lampiran 7)
2.
Guru
memilih murid untuk melakon.
3.
Guru
memberi galakkan kepada murid.
|
1. Murid mendengar penjelasan guru dan meneliti gambar
yang ditayangkan.
2. Murid mempersembahkan lakonan.
(watak:
Parameswara, pelanduk, anjing-anjing buruan,
pengikut-pengikut, pokok Melaka serta seorang riwayat)
3. Murid memberi tepukan sebagai galakkan.
|
Teori:
Teori
Belajar Konstruktivisme
Kemahiran berfikir:
Menghubung
-kait
Nilai-murni:
Berani mencuba, bekerjasama
Bahan:
Laptop, LCD Projektor.
|
Refleksi/
Penutup
(3
minit)
|
Rumusan isi pelajaran.
(rujuk Lampiran 8)
|
1.
Guru
mempersembahkan rumusan sambil meminta murid merumuskan isi pelajaran.
|
1. Murid merumuskan isi pelajaran dengan bantuan guru.
(rujuk Lampiran 8)
|
Sumber:
Persembahan
elektronik
|
没有评论:
发表评论